Gå til hovedindhold

Trafiksikkerhed og uheld

Her på siden kan du se de trafiksikkerhedsprojekter, der bliver udført i Ikast-Brande Kommune, se hvordan uheldsudviklingen har været de seneste år og meget mere.

Trafiksikkerhed og uheld

Indhold

    På kortet ses de politiregistrerede uheld i Ikast-Brande Kommune i de seneste 5 år. Uheldene er opdelt i personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld. 

    Der er ligeledes vist de projekter som er planlagt udført. Projektet bliver vist tydeligere hvis der zoomes i kortet. Hvis du ønsker yderligere oplysninger kan du klikke på det enkelte projekt i kortet. 

    Følgende projekter inden for dette tema er på nuværende tidspunkt planlagt til udførelse:

    Ikast:

    • Hyldgårds Allé - Kampagne om dobbeltrettede cykelstier. Forventes udført i 2022.
    • Annalyst - Forlægning af sti ved sideveje. Forventes udført i 2022.
    • Thomas Poulsens Allé - Renovering af sti. Forventes udført i 2022.
    • Ved Grønningen - Etablering af sti med fast belægning på grusplads. Forventes udført i 2022.
    • Præstevænget - Etablering af grusparkeringsplads. Forventes udført i 2022.
    • Grøddevej - Sti mellem Grøddevej og Lysholt Allé. Forventes udført i 2022 i forbindelse med opførelse af ny daginstitution.
    • Jyllandsgade/Marienlunds Allé - Krydsombygning. Forventes udført i 2023. 
    • Lysholt Allé - 2 bump. Forventes udført i 2022.
    • Stadion Allé/Jens Holdgårds Vej - 2 bump og afmærket cykelbane. Forventes udført i 2022. 

    Brande:

    • Vejlevej - Enkeltrettede stier i begge sider af vejen. Forventes udført i 2023.
    • Elme Allé - Forbedring af cykelfaciliteter. Forventes udført i 2022.
    • Herningvej - Gadelys på cykelstien mellem bygrænsen og Vestergårdsvej. Forventes udført i 2022. 

    Ejstrupholm:

    • Enghavevej - Grussti til Hvillumvej. Forventes udført i 2022. 
    • Søndergade/Grønningen - Hævet flade. Forventes udført i 2022.

    Engesvang

    • Gl. Kongevej - 3 hævede flader. Forventes udført i 2022. 

     

    For at opnå de overordnede mål i trafikplanen vil Ikast-Brande Kommune i de kommende år arbejde med følgende indsatser:

    • I 2030 må der ikke være nogen dræbte og maksimalt 5 alvorligt tilskadekomne i trafikken i Ikast-Brande Kommune
    • Sortpletudpegning hvert år
    • Detaljeret uheldsstatistik hvert 2. år
    • Inden udgangen af 2025 igangsættes arbejdet med en trafikpolitik for Ikast-Brande Kommune
    • Trafiksikkerhedsinspektion bruges som et værktøj i forbindelse med planlægning af drift og vedligeholdelse af kommunens veje og i forbindelse med større ledningsarbejder eller renoveringsprojekter

     

    I perioden 1. januar 2017 - 31. december 2021 er der politiregistreret 554 trafikuheld i Ikast-Brande Kommune. Af disse uheld er 77 uheld med personskade, hvilket svarer til ca. 14%.

    Uheldsudvikling:

    På figuren herunder ses uheldsudviklingen i Ikast-Brande Kommune fra 2017-2021. Uheldene er fordelt på personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld.

    Personskader:

    På figuren herunder ses udviklingen i personskader fra 2017-2021. Uheldene er fordelt på dræbte, alvorligt tilskadekomne og lettere tilskadekomne. 

    Ikast-Brande Kommune har en målsætning om at der i 2030 ikke være nogen dræbte og maksimalt 5 alvorligt tilskadekomne i trafikken. Dette svarer til en reduktion på 50% i forhold til gennemsnittet for 2017-2019, hvilket er i tråd med den landsdækkende målsætning i Færdselssikkerhedskommisionens handlingsplan. 

    Uddybende uheldsstatistik:

    Er du interesseret i at vide mere om de politiregistrerede trafikuheld i Ikast-Brande Kommune, er der udarbejdet en uddybende uheldsstatistik, som bl.a. indeholder en sammenligning med den andre kommuner i Midt- og Vestjyllands Politikreds, uheldenes fordeling på alder og køn samt uheld med lette trafikanter. 

    Uheldsstatistik 2014-2018

    Sort plet:

    Hvert år udpeges kommunens sorte pletter, som er de kryds eller strækninger, hvor der er registreret mange uheld. Kriterierne for en sort plet er:

    • Der er registreret 4 uheld eller flere i kryds over en 5-årig periode
    • Der er registreret 4 uheld eller flere på en strækning på 400 m over en 5-årig periode

    Hastighed:

    Teknik- og Miljøudvalget har vedtaget nedenstående kriterier for hvornår ønsker om hastighedsdæmpning kan indgå i den samlede prioritering:

    • Den målte gennemsnitshastighed er større en hastighedsbegrænsningen
    • 85% fraktilen (den hastighed som 15% af trafikanterne kører over) er større end hastighedsbegrænsningen +10 km/t
    • Den målte trafikmængde er større end 1000
    • Der er registreret et uheld eller flere inden for en 5-årig periode

    Som udgangspunkt vil et ønske indgå i den samlede prioritering, hvis alle ovenstående kriterier er opfyldt. Der kan være ønsker som ikke opfylder alle kriterierne, som alligevel vil indgå i prioriteringen, hvis der f.eks. er sket mange uheld på strækningen. Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

    Projekter der er vurderet som værende aktuelle, men som ikke planlagt, kan på et senere tidspunkt ændres til at være ikke-aktuelle, hvis der f.eks. sker en ændring i uheldsbilledet, eller en ny trafiktælling viser en ændring i trafikken.