Gå til hovedindhold

Trafiksikkerhed og uheld

Her på siden kan du se de trafiksikkerhedsprojekter, der bliver udført i Ikast-Brande Kommune, se hvordan uheldsudviklingen har været de seneste år og meget mere.

Trafiksikkerhed og uheld

Indhold

    På kortet ses de politiregistrerede uheld i Ikast-Brande Kommune i perioden fra 01.01.2014 til 31.12.2018. Uheldene er opdelt i personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld.

    Der er ligeledes vist de projekter som er planlagt udført. Projektet bliver vist tydeligere hvis der zoomes i kortet. Hvis du ønsker yderligere oplysninger kan du klikke på det enkelte projekt i kortet.

    Planer

    Følgende projekter inden for dette tema er på nuværende tidspunkt planlagt til udførelse:

    Ikast:

    • O. Vestergaard-Poulsens Allé - Forlængelse af vej til N.O. Hansens Vej. Forventes udført i 2020/2021.
    • Præstevænget - Stier. Forventes udført i 2021.
    • Præstevænget - 3 bump. Forventes udført i 2021.
    • Stadion Allé - Bump i tilfarter og farvet cykelbane i rundkørsel. Forventes udført i 2021.
    • Jyllandsgade/Marienlunds Allé - Forlægning af sti og ændring af afmærkning. Forventes udført i 2021.
    • Kongevejen - Krydsningshelle ved Kongevejens Børnehus. Forventes udført i 2021.
    • Ved Grønningen - Sti på grusplads og forbedring af oversigt i tunnel. Forventes udført i 2021.
    • O. Vestergaard-Poulsens Allé - Kantsten ved jordvolde. Forventes udført i 2021.
    • Hyldgårds Alle - Kampagne om dobbeltrettet cykelstier. Forventes udført i 2021.
    • Østergade - Fartviser. Forventes udført i 2021.
    • Annalyst - Forlægning af sti ved sideveje. Forventes udført i 2021.
    • Thomas Poulsens Allé - Reparation efter skader fra allétræer. Forventes udført i 2021.
    • Akacieparken - Reperation af støttemur. Forventes udført i 2021.

    Brande:

    • Gl. Thyregodvej - Fodgængerfelt nedlægges. Forventes udført i 2021.

    Ejstrupholm:

    • Østergade/Engbækparken - Hævet flade og oversigtsareal. Forventes udført i 2021.
    • Søndergade/Præstegårdsvej - Standsningsforbud på sydsiden af Søndergårdsvej og afmærkning af parkeringsbåse. Forventes udført i 2021.
    • Østergade-Vestergade - Renovering af overkørsler. Forventes udført i 2021.
    • Enghavevej - Grussti til Hvillumvej. Forventes udført i 2021.

    Indsatser

    For at opnå de overordnede mål i trafikplanen vil Ikast-Brande Kommune i de kommende år arbejde med følgende indsatser:

    • I 2030 må der ikke være nogen dræbte og maksimalt 5 alvorligt tilskadekomne i trafikken i Ikast-Brande Kommune
    • Sortpletudpegning hvert år
    • Detaljeret uheldsstatistik hvert 2. år
    • Inden udgangen af 2025 igangsættes arbejdet med en trafikpolitik for Ikast-Brande Kommune
    • Trafiksikkerhedsinspektion bruges som et værktøj i forbindelse med planlægning af drift og vedligeholdelse af kommunens veje og i forbindelse med større ledningsarbejder eller renoveringsprojekter

    Fakta

    I perioden 1. januar 2015 - 31. december 2019 er der politiregistreret 397 trafikuheld i Ikast-Brande Kommune. Af disse uheld er 80 uheld med personskade, hvilket svarer til 20%.

    Uheldsudvikling:

    På figuren herunder ses uheldsudviklingen i Ikast-Brande Kommune fra 2015-2019. Uheldene er fordelt på personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld.

    Personskader:

    På figuren herunder ses udviklingen i personskader fra 2014-2018. Uheldene er fordelt på dræbte, alvorligt tilskadekomne og lettere tilskadekomne. Den gule streg angiver Ikast-Brande Kommunes målsætning om at halvere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken inden udgangen af 2020 med udgangspunkt i tallene fra 2010.

    Uddybende uheldsstatistik:

    Er du interesseret i at vide mere om de politiregistrerede trafikuheld i Ikast-Brande Kommune, er der udarbejdet en uddybende uheldsstatistik, som bl.a. indeholder en sammenligning med den andre kommuner i Midt- og Vestjyllands Politikreds, uheldenes fordeling på alder og køn samt uheld med lette trafikanter.

    Uheldsstatistik 2014-2018

    Kriterier

    Sort plet:

    Hvert år udpeges kommunens sorte pletter, som er de kryds eller strækninger, hvor der er registreret mange uheld. Kriterierne for en sort plet er:

    • Der er registreret 4 uheld eller flere i kryds over en 5-årig periode
    • Der er registreret 4 uheld eller flere på en strækning på 400 m over en 5-årig periode

    Hastighed:

    Teknik- og Miljøudvalget har vedtaget nedenstående kriterier for hvornår ønsker om hastighedsdæmpning kan indgå i den samlede prioritering:

    • Den målte gennemsnitshastighed er større en hastighedsbegrænsningen
    • 85% fraktilen (den hastighed som 15% af trafikanterne kører over) er større end hastighedsbegrænsningen +10 km/t
    • Den målte trafikmængde er større end 1000
    • Der er registreret mere end et uheld inden for en 5-årig periode

    Som udgangspunkt vil et ønske indgå i den samlede prioritering, hvis alle ovenstående kriterier er opfyldt. Der kan være ønsker som ikke opfylder alle kriterierne, som alligevel vil indgå i prioriteringen, hvis der f.eks. er sket mange uheld på strækningen. Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

    Projekter der er vurderet som værende aktuelle, men som ikke planlagt, kan på et senere tidspunkt ændres til at være ikke-aktuelle, hvis der f.eks. sker en ændring i uheldsbilledet, eller en ny trafiktælling viser en ændring i trafikken.