Trafiksikkerhed og uheld
Her på siden kan du se de trafiksikkerhedsprojekter, der bliver udført i Ikast-Brande Kommune, se hvordan uheldsudviklingen har været de seneste år og meget mere.
På kortet ses de politiregistrerede uheld i Ikast-Brande Kommune i de seneste 5 år. Uheldene er opdelt i personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld.
Der er ligeledes vist de projekter som er planlagt udført. Projektet bliver vist tydeligere hvis der zoomes i kortet. Hvis du ønsker yderligere oplysninger kan du klikke på det enkelte projekt i kortet.
Følgende projekter inden for dette tema er på nuværende tidspunkt planlagt til udførelse:
Ikast:
- Grøddevej - Ændring af fartdæmpende foranstaltninger. Forventes udført i 2024.
- Smedevej/Søndergårdsvej - Skiltning med lastbilkørsel forbudt. Forventes udført i 2024.
- Bordingvej - Byport ved Højris Allé/Nygade. Forventes udført i 2024.
- Egelyst - Færdiggørelse af byggemodning. Forventes udført i 2024.
- Hyldgårds Allé - Kampagne om dobbeltrettede cykelstier. Forventes udført i 2024.
Brande:
- Vejlevej - Enkeltrettede stier i begge sider af vejen. Forventes udført i 2023/2024.
- Borupvej - Enkeltrettede stier i begge sider af vejen. Forventes udført i 2024.
- Hyvildvej - Fodgængerovergang og sti til H.C. Andersens Vej. Forventes udført i 2024.
- Hyvildvej - Delte stier i begge sider af vejen. Forventes udført i 2025.
- Hastrupvej - Renovering af vej. Forventes udført i 2024.
- Ny Sandfeldvej - Færdiggørelse af byggemodning. Forventes udført i 2024.
Ejstrupholm:
- Vestergade - Renovering af heller. Forventes udført i 2024.
- Vestergade - Cykelbaner fra byskilt til Ikastvej. Forventes udført i 2024.
- Vestergade - Ændring af belægning ved start og slut heller i begge ender af vejen. Forventes udført i 2024.
- Præstegårdsvej/Vestergade - Fortovsoverkørsel. Forventes udført i 2024.
Engesvang
- Gl. Kongevej - Cykelstier. Forventes udført i 2024.
- Gl. Kongevej/Ågade - Sikring af kryds. Forventes udført i 2024.
Bording
- Klochsvej - Cykelsti mellem Bording og Bording Kirkeby. Forventes udført i 2025.
For at opnå de overordnede mål i trafikplanen vil Ikast-Brande Kommune i de kommende år arbejde med følgende indsatser:
- I 2030 må der ikke være nogen dræbte og maksimalt 5 alvorligt tilskadekomne i trafikken i Ikast-Brande Kommune
- Sortpletudpegning hvert år
- Detaljeret uheldsstatistik hvert 2. år
- Inden udgangen af 2025 igangsættes arbejdet med en trafikpolitik for Ikast-Brande Kommune
- Trafiksikkerhedsinspektion bruges som et værktøj i forbindelse med planlægning af drift og vedligeholdelse af kommunens veje og i forbindelse med større ledningsarbejder eller renoveringsprojekter
I perioden 1. januar 2017 - 31. december 2021 er der politiregistreret 554 trafikuheld i Ikast-Brande Kommune. Af disse uheld er 77 uheld med personskade, hvilket svarer til ca. 14%.
Uheldsudvikling:
På figuren herunder ses uheldsudviklingen i Ikast-Brande Kommune fra 2017-2021. Uheldene er fordelt på personskadeuheld, materielskadeuheld og ekstrauheld.
Personskader:
På figuren herunder ses udviklingen i personskader fra 2017-2021. Uheldene er fordelt på dræbte, alvorligt tilskadekomne og lettere tilskadekomne.
Ikast-Brande Kommune har en målsætning om at der i 2030 ikke være nogen dræbte og maksimalt 5 alvorligt tilskadekomne i trafikken. Dette svarer til en reduktion på 50% i forhold til gennemsnittet for 2017-2019, hvilket er i tråd med den landsdækkende målsætning i Færdselssikkerhedskommisionens handlingsplan.
Uddybende uheldsstatistik:
Er du interesseret i at vide mere om de politiregistrerede trafikuheld i Ikast-Brande Kommune, er der udarbejdet en uddybende uheldsstatistik, som bl.a. indeholder en sammenligning med den andre kommuner i Midt- og Vestjyllands Politikreds, uheldenes fordeling på alder og køn samt uheld med lette trafikanter.
Sort plet:
Hvert år udpeges kommunens sorte pletter, som er de kryds eller strækninger, hvor der er registreret mange uheld. Kriterierne for en sort plet er:
- Der er registreret 4 uheld eller flere i kryds over en 5-årig periode
- Der er registreret 4 uheld eller flere på en strækning på 400 m over en 5-årig periode
Hastighed:
Teknik- og Miljøudvalget har vedtaget nedenstående kriterier for hvornår ønsker om hastighedsdæmpning kan indgå i den samlede prioritering:
- Den målte gennemsnitshastighed er større en hastighedsbegrænsningen
- 85% fraktilen (den hastighed som 15% af trafikanterne kører over) er større end hastighedsbegrænsningen +10 km/t
- Den målte trafikmængde er større end 1000
- Der er registreret et uheld eller flere inden for en 5-årig periode
Som udgangspunkt vil et ønske indgå i den samlede prioritering, hvis alle ovenstående kriterier er opfyldt. Der kan være ønsker som ikke opfylder alle kriterierne, som alligevel vil indgå i prioriteringen, hvis der f.eks. er sket mange uheld på strækningen. Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Projekter der er vurderet som værende aktuelle, men som ikke planlagt, kan på et senere tidspunkt ændres til at være ikke-aktuelle, hvis der f.eks. sker en ændring i uheldsbilledet, eller en ny trafiktælling viser en ændring i trafikken.